Hoe kan geheugenverlies worden voorkomen?

De hersenen zijn waarschijnlijk het meest complexe deel van het lichaam. Tot nu toe is vanwege de miljarden en miljarden neuronen de complete structuur nog niet volledig in kaart gebracht. Omdat de hersenen zo complex zijn, moet je er ook goed voor zorgen. De klok rond de hersenen voeden, zorgt voor een goede gezondheid, een goed functioneren en een langere levensduur van de hersenen.

Een van de oorzaken van geheugenverlies is een hoofdtrauma. Een plotseling hersentrauma kan, afhankelijk van welk deel van de hersenen is aangetast, het verlies van motorische vaardigheden veroorzaken en zelfs volledige verlamming. Een hersentrauma kan niet echt worden voorzien en de preventie ervan is dus echt afhankelijk van veiligheidsvoorzieningen zoals veiligheidsgordels, airbags en helmen.

Een andere oorzaak van geheugenverlies en waarschijnlijk de meest voorkomende factor is het gevolg van veroudering. Naarmate we ouder worden, neemt het natuurlijke vermogen van de cel om te kunnen regenereren (afsterven en weer vervangen worden door nieuwe cellen) geleidelijk af en stopt uiteindelijk. Dit geldt ook voor de hersencellen. De afgestorven hersencellen worden niet meer vervangen, waardoor de communicatie tussen de neuronen verloren gaat. Het verlies aan communicatie tussen de neuronen is de reden waarom oudere mensen het moeilijk vinden om het geheugen te behouden en het weer op te halen.

Om dit te voorkomen, wordt de inname van voedingssupplementen die multivitaminen en minerale complexen bevatten zoals boor, lecithine, knoflook, gingko, vitamine B-complex, zink, koper, acetylcholine en vitamine C met bioflavonoïde ten zeerste aangeraden. Een ander beroemd voedingssupplement dat tegenwoordig een behoorlijk populair is in de medische gemeenschap, is visolie dat Omega-3 vetzuur bevat. Van omega-3, dat in krachtige hoeveelheden te vinden is in koudwatervissen zoals tonijn, zalm en haring, is bekend dat het DHA en EPA bevat. DHA en EPA zijn tijdens de foetusfase en de peuterjaren een van de bouwstenen voor de ontwikkeling van de hersenen. Voor volwassenen helpen de antioxiderende eigenschappen van omega-3 bij het beschermen van de hersenen tegen vrije radicalen, die de cellen beschadigen.

Roken, drinken en stimulerende middelen zijn ook risicofactoren waarom iemand zijn geheugen verliest. Slaaptekort en stress kunnen ook de hersenfuncties aantasten. Samen met al deze, zal een gezond uitgebalanceerd dieet van fruit en groenten met soms rood vlees en rode wijn helpen bij het beschermen van de hersenen voor een langer leven.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *