Gezond oud worden met groene smoethies

Gezond oud worden met groene smoothies

Om gezond oud te worden is het natuurlijk belangrijk dat we goed voor ons lichaam zorgen. Dit betekend naast een gezond dieet ook voldoende beweging en een regelmatige gezondheidscontrole zodat mogelijke issues tijdig worden geconstateerd.

Als het over voeding gaat dan gaat het vaak over het ontbijt. Er is een groep mensen die beweert dat het ontbijt een essentiële maaltijd is. Daar tegenover staat een groep mensen die beweert dat het ontbijt overbodig is en dat het alleen maar bijdraagt aan gewichtstoename. Hoe dan ook, het ontbijt is een belangrijk onderdeel van onze cultuur en de manier waarop we ons leven indelen. Het is de eerste maaltijd van de dag en helpt je de ochtend door. Het lichaam wordt door middel van het ontbijt voorzien van de nodige energie en voedingsstoffen.

Een gezond ontbijt zorgt voor meer lichamelijke en geestelijke energie gedurende de dag. Het geeft de kracht om deel te nemen aan lichamelijke activiteiten. Uit onderzoek blijkt dat een gezond ontbijt zorgt voor lagere cholesterolwaarden gedurende de dag. Dit is voor de gezondheid van senioren van belang omdat het cholesterol met het verstrijken van de jaren hoger wordt.

Nu is ons typische Hollandse ontbijt niet de meest gezonde vorm van ontbijten. Het wordt gekenmerkt door een grote hoeveelheid koolhydraten. Koolhydraten in de vorm van boterhammen, jam, chocolade pasta, vruchtensap of yoghurtdrink. We hebben koolhydraten nodig maar niet in grote hoeveelheden en van het goede, langzame, type.

Door onze boterhammen van het ontbijt te vervangen door een groene smoothie kunnen we ons ontbijt in 1 klap super gezond maken.

Wat zijn groene smoothies?

Een groene smoothie bestaat uit groene bladgroenten, wat fruit en een vloeistof. De vloeistof zorgt ervoor dat de smoothie niet te dik wordt en goed drinkbaar is. Meestal wordt gewoon water gebruikt maar dit mag bijvoorbeeld ook amandelmelk, rijstmelk, kokosmelk of kokoswater zijn.

Verschillende soorten groene bladgroenten zijn geschikt voor het bereiden van een groene smoothie maar de meest gebruikte zijn spinazie, boerenkool en andijvie.

In principe zijn alle fruitsoorten geschikt maar doorgaans kan je het beste kiezen voor fruitsoorten die niet al te overheersend en exotisch qua smaak zijn. Denk daarbij aan appel, sinaasappels en bananen. Behalve als bron van vitamines dient het fruit ervoor om de bittere smaak van de groente op te heffen en zo de smoothie zoet en lekker te maken.

Een smoothie kan je bereiden in een blender. Doe eerst de vloeistof in de blender en voeg vervolgens de groene bladgroente toe. Als laatste voeg je klein gesneden stukken fruit toe. Heb je geen ervaring met het bereiden van smoothies dan verdient het de aanbeveling om gebruik te maken van groene smoothie recepten. Deze kan je hier vinden.

Verhoog je groente en fruit consumptie

Het Voedingscentrum adviseert om dagelijks 250 gram groente en 200 gram fruit te eten. Veel mensen halen dit niet. Vooral senioren hebben moeite om deze hoeveelheden groenten en fruit te eten. Door de boterhammen van het ontbijt te vervangen door een groene smoothie komen deze hoeveelheden ineens binnen handbereik. Uit onderzoek blijkt dat voldoende groente en fruit niet alleen goed zijn voor onze algehele gezondheid maar ook nog eens het geheugen verbeteren.

Goed voor de spijsvertering

Veel mensen, met name senioren, hebben constipatie problemen. Hieraan liggen verschillende oorzaken ten grondslag. Zoals onvoldoende drinken, onvoldoende beweging en onvoldoende voedingsvezels. Groene smoothies zijn dankzij al de groene bladgroente en het fruit een rijke bron van het type vezels die de spijsvetering gezond houden. Het toevoegen van vezels bij constipatie problemen zorgt in veel gevallen voor een verlichting van de klachten.

Bevordert gewichtsverlies

Met het verstrijken van de jaren krijgen veel mensen last van een buikje. De voedingsstoffen in groene smoothies ondersteunen een natuurlijk afvalproces. Er zijn zelfs groene smoothie diëten waarmee mensen verbluffende resultaten weten te behalen. Ze vallen er niet alleen mee af maar weten ook allerlei gezondheidsmarkers zoals het cholesterol en de bloeddruk mee te verbeteren.

Goed voor de hydratatie

Ons lichaam heeft iedere dag 1,5 tot 2 liter vocht nodig om gezond te blijven en allerlei vitale processen op gang te houden. Op warme dagen en voor grote mensen is dit nog meer. Veel senioren hebben moeite om zoveel te drinken. Door in de ochtend een groene smoothie als ontbijt te drinken is gelijk al voorzien in een belangrijk deel van de dagelijkse vochtbehoefte.

De huid in goede conditie houden

Ouder worden is een proces wat, aan de buitenkant, vooral aan de huid te zien is. Het mooi en gezond houden van de huid is dan ook iets wat veel mensen nastreven om er jong uit te blijven zien. Vaak wordt er niet bij stilgestaan dat de huid ook van binnenuit verzorgt dient te worden. Er wordt dan volop gebruik gemaakt van allerlei smeerseltjes. Groene smoothies zijn rijk aan antioxidanten, vitamine E, vitamine C en vezels; allemaal stoffen die onze huid van binnenuit verzorgen.

Beschermt tegen vrije radicalen

Ouder worden komt door beschadiging van onze cellen door vrije radicalen. Dit komt door de zuurstof die onze cellen gebruiken maar ook door andere invloeden van buitenaf. Denk daarbij aan luchtvervuiling en verontreiniging in onze voeding zoals pesticiden. Door deze vrije radicalen op te ruimen wordt het verouderingsproces vertraagt. Antioxidanten beschermen ons lichaam tegen deze vrije radicalen. Groene bladgroente zijn bijzonder rijk aan chlorofyl, een antioxidant met vele gezondheidsvoordelen. Chlorofyl is ook wel bekend onder de naam bladgroen en komt voor in groene groenten, het is verantwoordelijk voor de kleur. Het vertraagt het verouderingsproces door vrije radicalen op te ruimen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *